• V, S, MP - Hur ...
Medlemsmöten
Medlemsmöte V, S, MP 1 juni 2017

V, S, MP – Hur bygger vi Kungsholmen hållbart?

Medlemsmöte V, S, MP - 18 oktober

Den 18 oktober hade vi gemensamt medlemsmöte med S och MP på Kungsholmen. Mötet ägde rum på Hantverkargatan 3 D och temat för kvällen var “Hur bygger vi Kungsholmen hållbart, tillsammans?”

I panelen satt:

• Roger Mogert (S), stadsbyggnadsborgarråd
  • Sebastian Wiklund (V), ledamot stadsbyggnadsnämnden
  • Martin Hansson (MP), ledamot stadsbyggnadsnämnden

Meningen var att även en representant från Stadsbyggnadskontoret skulle ha deltagit, men Stadsbyggnadskontoret ställde in sin medverkan i sista stund.

Moderator var Josef Zamani (S), ordförande för Kungsholmen S.

Efter presentation av talarna berättade partiernas företrädare om framtida utmaningar och målsättningar med byggandet på Kungsholmen. Moderatorn fördelade ordet rättvist.

Grundprinciperna är man i stort sett överens om. Målet för staden som helhet är att 40 000 nya lägenheter ska byggas fram till 2020, och 140 000 till 2030. Takten just nu är lite högre än miljonprogramstakt.

Planerna för speciella byggnader och kvarter gicks igenom; Brädstapeln, Murmästaren, Stuvaren, Väktaren, Isbrytaren, Gångaren, m.fl.

I Stadshagen väntar en stor men positiv förändring med fler bostäder och ny skola. Även på Essingeöarna planeras många bostäder och en förskola.

Miljöpartiet förespråkade, förutom bostäder, att Kronobergsparken, Sjukhusparken och Mariedalsparken bevaras och att cykelbanor byggs längs Kungsholms Strand.  Vänsterpartiets Sebastian Wiklund pratade om att pressa produktionskostnaderna i Stockholmshusen så att det slår igenom på hyran. Men det konstaterades att vi inte kommer ner i de priser som krävs för att alla som behöver det ska få billiga bostäder. Staten behöver gå in och ta ansvar ifall det behovet ska kunna uppfyllas.

Marknadshyror sade man unisont nej till, det skulle innebära hyreshöjningar på 72%!

Från vår egen partiförening höjde Bengt sin stämma och talade om kulturhistoriska miljöer på Kungsholmen som är värda att bevara. Reijo påpekade framtida behov av nytt äldreboende som man bör börja planera för redan nu.

Därefter vidtog gruppdiskussioner kring vad vi ansåg allra viktigast att göra på Kungsholmen. Allt från fotbollsplaner till byggnation som är anpassad efter en socioekonomiskt varierad befolkning diskuterades, liksom lämpliga platser för modulhus.

Kl 20.00 avslutades detta intressanta och välbesökta möte, och vi ser fram emot fler framöver, med andra teman!

Dela den här sidan: